Szkolenie - Myślenie wizualne, czyli jak robić notatki, prezentacje, spotkania

Typ oferty: szkolenie otwarte
Tematyka: Umiejętności osobiste » kreatywność
Umiejętności osobiste » efektywność osobista
Umiejętności osobiste » Umiejętności Osobiste
Czas trwania: 1 dzień
Wartość: Cena od 922.50 zł
Miejsce i termin:
Masz pytanie do tej oferty? Napisz lub zadzwoń teraz! Pokaż dane kontaktowe A może chcesz zobaczyć komplet informacji o tej firmie? TAKNIE (pokaż tylko kontakt)
  • Numer telefonu: 224165555
  • Adres e-mail: szkolenia@effectgroup.pl

Informacje podstawowe:

Powodów, dla których warto używać prostego rysunku i wizualizacji na co dzień jest bardzo dużo,:

Po pierwsze: każdy z nas wie, bo słyszał niejednokrotnie truizm, że „obraz wart jest tysiąc słów”. I rzeczywiście tak jest. Obraz rzadko kiedy niesie za sobą jednoznaczną treść – ona niemal zawsze jest wieloznaczna, dzięki czemu zyskujemy tyle interpretacji, ile głów oglądających dany rysunek czy zdjęcie. Obraz jest metaforą, a skoro tak, to rozszerza nasze pole percepcji świata.

Po drugie: wzrok to nasz wiodący zmysł. Wzrok wykorzystujemy dosłownie setki razy dzienni, a nasz mózg błyskawicznie reaguje na bodźce wzrokowe, a są i tacy, którzy pamiętają obrazami.

Po trzecie: jako ludzie kodujemy informacje dwoma niezależnymi, ale równie istotnymi kanałami: werbalnym (przekaz słowny, czyli słyszany przez nasze uszy albo czytany tekst) oraz wizualnym (obrazy odbierane wzrokiem). Funkcjonuje to w psychologii poznawczej pod nazwą koncepcji podwójnego kodowania. Oznacza to, że jeśli mamy się czegokolwiek nauczyć, wskazane jest, aby docierające do nas informacje były przekazywane do obu kanałów jednocześnie. Przykładowo: słuchamy czyjejś wypowiedzi, a w tym samym czasie ta osoba rysuje skrót tych treści na flipcharcie czy białej tablicy albo opiera się na mocno wizualnej prezentacji Power Point. Każdorazowo zapamiętamy o wiele więcej (wskaźnik ilościowy) i na o wiele dłuższy czas (wskaźnik jakościowy), niż gdybyśmy tylko kodowali informacje jednokanałowo.

Co jednak w sytuacji, kiedy nie masz wpływu na to, jak komunikuje się z nami osoba przekazująca wiedzę (trener, wykładowca, szef?). Wtedy możemy ruszyć własną… ręką! Zdarza Ci się w trakcie rozmowy telefonicznej kreślić na kartce różne bazgroły – figury geometryczne, kwiatki, uśmiechy, linie? Badania opublikowane niedawno w Wall Street Journal (“The Power of the Doodle: Improve Your Focus and Memory”, 29.07.2014) dowodzą, że nawet wykonywanie takich prostych bazgrołów (które nie muszą być związane z treścią rozmowy) poprawia koncentrację, a także umiejętność uczenia się i zapamiętywania nowych informacji. Kiedy wykonujemy „bezmyślne” bazgroły (choć – zapewniam Was – nie mają nic z bezmyślności!), pamiętamy prawie 30% więcej z takiej rozmowy czy sytuacji! Z kolei z obserwacji prowadzonych przeze mnie na moich ekstremalnie wizualnych szkoleniach wynika, że kiedy uczestnicy świadomie, intencjonalnie notują odbierane treści, pamiętają od 60% do 90% podawanych informacji.

Dlaczego tak się dzieje?

Dlatego, że rysowanie jest polisensoryczne, angażuje wiele naszych zmysłów jednocześnie. Angażuje słuch – robiąc notatki wizualne bardzo intensywnie słuchasz, bo podejmujesz ciągłą decyzję co jest najważniejsze. Angażuje dotyk – rysujesz przecież rękami, czujesz gładkość albo fakturę papieru, niejednokrotnie się brudzisz długopisami czy mazakami, czujesz ich temperaturę czy wilgoć tuszu na skórze. Angażuje węch – możesz przecież używać pachnących owocowo mazaków J I co oczywiste – angażuje wzrok.

Rysowanie głębiej nas angażuje w proces przetwarzania informacji.

Zadajesz sobie wtedy bowiem pytania w stylu „Jak to narysować? Jak narysować, żeby pamiętać? Co jest w tym najważniejsze?”.

Różni się to znacząco od automatycznego zapisania samej tekstowej treści ze słuchu, dlatego, że zapisaną treść zapomnimy najprawdopodobniej z chwilą zapisania jej na kartce.

Rysowanie wywołuje także emocje (zarówno w osobie rysującej, jak i odbiorcach rysunku).

Kiedy rysujesz człowieka w jakiejś emocji (np. kogoś, kto jest szczęśliwy, bo osiągnął sukces – stoi uśmiechnięty na szczycie góry z uniesionymi rękami), naturalną dla Ciebie reakcją jest uruchomienie neuronów lustrzanych – zaczynasz czuć te emocje w ciele!

Wszystko, w co angażujesz się emocjonalnie zostaje w Tobie na dłużej.

Cel szkolenia:
Pozyskanie kilku sposobów, aby Twój zespół pracował efektywniej. Skuteczniej przyciągnąć uwagę współpracowników, klientów, słuchaczy. Poznanie efektywnych sposobów skutecznej komunikacji. Zaskakiwać słuchaczy wystąpieniem bez Power Pointa, Odręcznie wizualizować treści z prezentacji, Tworzyć własne wzorce rysunkowe, Opowiadać obrazami, Notować obrazami.

Korzyści dla uczestników:

flipcharty, które przykuwają i zatrzymują uwagę,
pomysły na skuteczne wizualizowanie myśli i treści,
zwiększenie oryginalności przekazywanych przez Ciebie informacji,
zwiększenie efektywności pamięci zarówno u Ciebie jak i Twoich odbiorców,
uruchomienie procesów kreatywnego myślenia,
notatki, do których aż chce się wracać,
prezentacje, które mają Twój indywidualny charakter i rys

Program szkolenia:

PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I

Rozgrzewka i osiągnięcie poziomu podstawowego

jak za pomocą kilku kształtów narysować wszystko,
jakie proste triki usprawniają wizualizację myśli i jak stworzyć z nich genialny przekaz,
jak sprawić, by mózgowi chciało się więcej i efektywniej,
jakie fenomenalne schematy pomogą stać się Twoim notatkom skutecznymi skarbnicami wiedzy,
jak ułatwić sobie szybsze rysowanie,
jak być zapamiętanym (zarówno Ty, jak i to co chcesz przekazać)
MODUŁ II

Praktyczne zastosowanie w Twojej pracy

jak szybko i symbolicznie rysować człowieka?
jakie za pomocą sztuczek rysunkowych pokazać ruch i emocje?
budowanie „SKRZYNI IKON”
adaptacja Twojej zawodowej prezentacji
MODUŁ III

Zakończenie

linki inspiracji
rozdanie certyfikatów
Rozkład godzinowy: pierwszy dzień: 10:00 – 17:00

Metodologia:

Metody opierają się na zasadzie „nauki przez doświadczenie” pozwalającej uczestnikom warsztatów w praktyczny sposób poznać i zastosować przyswajane narzędzia i techniki z zakresu myślenia wizualnego.

Każde ćwiczenie i zabawy są omawiane. W ciągu całego warsztatu uczestnicy po prostu…. rysują, rysują, rysują.

Odbiorcy szkolenia:

W związku z tym, że szkolenie jest w praktyczne i warsztatowe, jest ono skierowane do osób:

ciekawych nowych narzędzi,
które „kompletnie nie umieją rysować” i brak im w tym doświadczenia
menadżerów,
którzy prezentują coś klientom,
osób często mówiących publicznie,
zainteresowanych szybszym sposobem przyswajania wiedzy,
osób na co dzień przygotowujących i prowadzących szkolenia bądź treningi

  • Wrocław (woj. ), 28.9.2020 - 28.9.2020
  • Warszawa (woj. ), 6.11.2020 - 6.11.2020